Evropská sít outletových center VIA Outlets obhájila nejvyšší hodnocení v oblasti udržitelnosti

02/11/2021
Evropská sít outletových center VIA Outlets obhájila nejvyšší hodnocení v oblasti udržitelnosti

Síť evropských outletových center VIA Outlets, jejíž součástí je i nejnavštěvovanější české outletové centrum Fashion Arena Prague Outlet, znovu obhájila nejvyšší hodnocení udržitelnosti GRESB. V rámci vyhodnocovacího procesu letos outletová síť získala 92 bodů, což je ještě o sedm více než minulý rok. Toto pětihvězdičkové ohodnocení tak již druhým rokem řadí VIA Outlets mezi 20 % nejudržitelnějších firem z oblasti retailu.

Znovu obhájený titul potvrzuje úspěšnost projektů, kterým se VIA Outlet ve všech jedenácti evropských outletových centrech, včetně zmíněné Fashion Areny Prague Outlet, intenzivně věnuje. Společnost nedávno zavedla jako potřebný standard i novou strategii „Za udržitelnost“. Která se opírá o 4 hlavní pilíře: udržitelnost budov, proaktivní lokální komunita, uvědomělost spotřebitelů, angažovanost jednotlivých nájemců. Nejnovější iniciativou řetězce je postupné otevírání pop-upových prodejních prostor, které jsou určené pouze pro udržitelné kolekce stávajících nebo zcela nových značek. Obchody nesou název Re.Love a první z nich byl letos v září otevřen v portugalském Freeport Lisboa Fashion Outlet, druhý pak v říjnu v Batavia Stad Fashion Outlet v Amsterodamu. Již nyní ale už se na otevření chystají i další centra.

Opětovné obhájení titulu GRESB je výsledkem rostoucího zapojení značek v jednotlivých centrech. I ony se stále častěji zaměřují na otázky, jakými jsou spotřeba zdrojů, revitalizace obchodů nebo móda šetrnější k životnímu prostředí. Dobrému hodnocení přispělo i nové zapojení nástroje CRREM (Carbon Risk Real Estate Monitor), jež nám napomohl stanovit cíle pro snížení spotřeby energie každého centra a emisí skleníkových plynů.  Aby mělo naše snažení smysl, snažíme se ale působit na všechny zúčastněné strany – dodavatele, značky, zákazníky i lokální samosprávu. Na závěr bych pak chtěla velice poděkovat všem našim zaměstnancům, kteří se na šetrnějším chodu a fungovaní našich center proaktivně podílí,“ říká Geert Paemen, ředitelka udržitelných projektů skupiny VIA Outlets.

Outletové centrum Fashion Arena Prague Outlet se navíc od konce září může pochlubit dalším zrealizovaným projektem z oblasti udržitelného rozvoje. Během pouhých 6 dnů zvládla realizační společnost Ekobox osázet rostlinnými pásy téměř čtvrtinu veškeré střešní plochy outletového centra. Zelená střecha má zefektivnit především energetickou hospodárnost budovy a přispět k biodiverzitě okolí.

Zatravněné střechy přinášejí pozitiv ale daleko více. Pomáhají zadržovat dešťovou vodu, produkují kyslík a snižují prašnost. V letních měsících snižují povrchovou teplotu střešní krytiny, tím pádem ke klimatizování prostor nespotřebují tolik energie obchodní jednotky pod zelenou střechou. Obráceně tento princip funguje i v zimních měsících, což znamená, že je návratnost této investice v řádu jednotek let. Nezpochybnitelný je ale i pozitivní vliv na lidskou psychiku.

Zazelenění střechy bylo naší dlouhodobou prioritou. Navzdory zažitým mýtům očekáváme, že instalace rozchodníků prodlouží životnost naší střechy. Současně tato krytina je téměř bezúdržbová čili budeme šetrnější i v tomto ohledu a chtěli jsme rozšířit prostor, ve kterém se bude dařit i našim včelstvům, které máme od letošního roku umístěny vedle zaměstnaneckého parkoviště. No a v neposlední řadě jsme vytvořili příjemné prostředí pro naše zákazníky, kteří tráví čas na letní terase,“ popsala podrobněji Lenka Čapková, ředitelka outletového centra Fashion Arena Prague Outlet.

Nechte se inspirovat

Dostávejte novinky a dávku inspirace z kongresové Prahy díky našim měsíčním newsletterům. Nebo navštivte náš archiv.