Jak si loni vedl letecký průmysl a co nás čeká v roce 2023?

18/01/2023
Jak si loni vedl letecký průmysl a co nás čeká v roce 2023?

IATA (Mezinárodní asociace leteckých dopravců) vydala zprávu o výsledcích leteckého průmyslu za rok 2022 a výhled na rok 2023. Podle jejích dat v roce 2022 aerolinky obsloužily 70,6 % z celkového počtu cestujících roku 2019. Letecká doprava se tak z důsledků restrikcí proti koronaviru vzpamatovává, ale pomaleji, než asociace predikovala loni v červnu.

Evropské letectví se z krize vzpamatovává středně rychle, po zklidnění situace kolem koronaviru však trpí jak válkou na Ukrajině, tak personálními potížemi na velkých evropských letištích. Letectví si ale nejhůře vede v Asii a Tichomoří (70,8 % předkrizové úrovně poptávky a 75,5 % předkrizové kapacity). Naopak nejlépe se daří leteckému průmyslu v Americe, kde poptávka cestujících i kapacity letounů opět brzy dosáhne míry roku 2019. Evropa dosáhla 88,7 % předkrizové úrovně poptávky a 89,1 % předkrizové kapacity.

Letecký průmysl by mohl v roce 2023 dosáhnout 85,5% úrovně doby před pandemií

IATA očekává se, že poptávka cestujících v průběhu roku 2023 dosáhne 85,5 % úrovně roku 2019. Což by mělo vygenerovat příjmy ve výši 522 miliard USD. Celkové tržby i s přepravou nákladů pak asociace odhaduje 779 miliardy USD se ziskovostí 4,7 miliardy USD. 

Podle Josefa Trejbala, ředitele portálu Letuška.cz, se Česko logicky na oživení letecké dopravy v Evropě podílí. „Je velmi důležité, že letecké společnosti se do Česka vrací. Znamená to větší cestovní kapacitu, více spojů a větší konkurenci, která vytvoří tlak na ceny letenek. Letošní nabídka leteckých společností dosahovala 80 % doby před covidem a věříme, že bude dál posilovat. Výhled na letní letový řád pražského letiště, který bude platit od dubna, počítá s návratem přímých spojení například do New Yorku (linku denně od května do října bude operovat Delta Airlines), přímou linkou do Rijádu, s navýšením kapacit do Kuvajtu či na Island. Jisté je již posílení linek do Londýna, Atén a Antalye. Počítá se ale i s možným obnovením pravidelné linky do Číny,“ doplnil. Loni Letiště Praha odbavilo přes 10,7 milionu cestujících, s přibývajícími spoji by mělo být tedy číslo letos vyšší. Očekávání je až 12,7 milionu cestujících.

Letecká doprava v Praze: cestovalo se po kontinentu i do zámoří

 Nejčastěji se podle portálu Letuška.cz létalo v roce 2022 do Paříže, Bruselu, Londýna, Frankfurtu nad Mohanem, nebo Vídně. V TOP 15 se umístily i vzdálenější destinace jako například Dubaj nebo New York. „Největším „skokanem“ v turistické návštěvnosti se stalo loni Thajsko. To po dvou letech od února uvolnilo dosud velmi přísné podmínky pro vstup do země a z takřka nuly se počet českých cestujících vyhoupl na tisíce,“ řekl Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz. Nejfrekventovanějšími letištními uzly byly pro Čechy v roce 2022 stále Frankfurt nad Mohanem, Vídeň a Londýn.

 Nejdražší loňská letenka vyšla podle portálu Letuška.cz na 480 tisíc korun. Šlo o let z Prahy do Los Angeles a zpět v první cestovní třídě. Naopak nejlevnější letenky se pohybovaly včetně poplatků do tisícikoruny a šlo o lety po Evropě.

Nechte se inspirovat

Dostávejte novinky a dávku inspirace z kongresové Prahy díky našim měsíčním newsletterům. Nebo navštivte náš archiv.