Letní letový řád přinesl na Letiště Praha nárůst počtu cestujících o 213 procent

01/12/2021
Letní letový řád přinesl na Letiště Praha nárůst počtu cestujících o 213 procent

Letiště Praha odbavilo v průběhu celé letní provozní sezóny přes 3 miliony cestujících, což je meziroční nárůst o 213 procent. V nabídce byla spojení do celkem 123 destinací, do nichž provozovalo své lety 51 dopravců. Více než třetina všech odbavených cestujících využila služeb letecké společnosti Smartwings.

V letní sezóně pak v českém vzdušném prostoru poskytl státní podnik Řízení letového provozu České republiky své služby celkem 291 393 letům, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 51 procent. Letiště Praha odbavilo průběhu letní provozní sezony 2021, tedy od 28. března do 30. října tohoto roku celkem 3 090 115 cestujících. V počtu odbavených cestujících se oproti loňské letní sezoně jedná nárůst o 213 procent. 

„Při porovnání s letní provozní sezonou 2019, tedy před koronavirovou krizí, se ale stále jedná o propad o více než 70 procent. Ve stejném období před dvěma lety prošlo pražským letištěm téměř 12 milionů cestujících. Takové porovnání ale neplatí pro množství nabízených destinací. V letní sezoně měli cestující možnost podívat se do 123 destinací, což je více než 65 procent počtu destinací z roku 2019,“ říká k letní sezóně Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha.

Průměrný denní počet odbavených cestujících dosáhl hodnoty 14 240 cestujících. Nejvíce cestujících bylo odbaveno 22. srpna, kdy byl zaznamenán více než dvojnásobek průměru, téměř 31 tisíc cestujících. Oproti tomu dnem s největším pohybem letadel, což zahrnuje přílety i odlety, byl 1. říjen.  Měsícem s nejvyšším denním provozním průměrem v českém vzdušném prostoru byl srpen s 1 526 pohyby denně.

„Potěšující skutečností uplynulé letní sezóny zcela jistě je, že se v meziročním srovnání známky oživení ekonomického vývoje na domácí i evropské úrovni pozitivně promítly i do objemu letového provozu. Pokud však srovnáváme výkony provozu v létě 2021 se stejným obdobím pro nás klíčového roku 2019, pohybujeme se na úrovni 50% stavu před pandemií,“ komentuje výsledky letní sezóny roku 2021 Jan Klas, generální ředitel Řízení letového provozu.

Největším zákazníkem Řízení letového provozu ve vzdušném prostoru České republiky byla společnost Qatar Airways, následují společnosti Turkish Airlines, Wiz Air, Ryanair a Emirates. S ohledem na vývoj letového provozu v Evropě se provoz v českém vzdušném prostoru i v průběhu letní sezóny pohyboval o přibližně 15 procent pod evropským průměrem. Důvodem je především úplná absence vnitrostátní letecké dopravy, využívání přímých letových tratí s ohledem na aktuální dostatek kapacity v Německu a Rakousku a změny a dostatek kapacit na tratích přes severní Atlantik do severoamerických destinací.

Přepravu cestujících zajistilo celkem 51 dopravců, z nichž pět využilo služeb pražského letiště poprvé. Jednalo se o letecké společnosti Blue Air, Blue Bird Airways, Israir, EgyptAir a Bees Airline. Z nových destinací se v nabídce objevily Oděsa, Hamburk, Varšava/Modlin a Nice. Přibylo i množství nových frekvencí do již operovaných destinací, například do Hurghady, Tel Avivu, Splitu nebo Kyjeva. Nejvíce cestujících v průběhu letní provozní sezony přepravila letecká společnost Smartwings, která dosáhla 36 procent podílu v počtu přepravených cestujících na pražském letišti. Společností s druhým nejvyšším podílem přepravených cestujících byl irský Ryanair s 18 procenty, za nímž následovaly letecké společnosti Lufthansa, KLM a České aerolinie.

Nejvíce využívanou tratí byla trasa Praha – Amsterdam, pro kterou se rozhodlo 164 tisíc cestujících, což je o 140 procent více než v loňské sezoně. 

Více informací v tiskové zprávě Letiště Praha zde.

Nechte se inspirovat

Dostávejte novinky a dávku inspirace z kongresové Prahy díky našim měsíčním newsletterům. Nebo navštivte náš archiv.