Praha má plán udržitelné mobility do roku 2030
Praha, jejíž plocha je z téměř 57% pokryta parky, lesy a zahradami a pravidelně se umísťuje na předních příčkách seznamů nejzelenějších měst světa, nabízí svým obyvatelům i návštěvníkům velké množství příležitostí k relaxaci a k úniku od každodenního ruchu života ve městě. Pro kontinuální zlepšování kvality životního prostředí v české metropoli přijalo Hlavní město Praha nový Plán mobility s výhledem na období až do roku 2030. Město tak zároveň zvyšuje svou šanci vyhovět přísným podmínkám těch organizátorů kongresů, kteří při výběru lokace pro svou akci upřednostňují destinace dbající na udržitelný rozvoj.
Pražští zastupitelé schválili Plán udržitelné mobility Prahy a okolí – dokument, který prostřednictvím 242 konkrétních opatření v dlouhodobém horizontu řeší snadnější spojení metropolitní oblasti s hlavním městem, celkové zklidnění dopravy, rozvoj elektromobility a v neposlední řadě zvýšení bezpečnosti v dopravě.
Opatření v rámci projektu Polaď Prahu celkem za zhruba 113 miliard korun upraví mobilitu v Praze a jejím okolí až do roku 2030. Na přípravě dokumentu se podílel IPR Praha.
Schválená strategie se věnuje osmi základním oblastem a pro každou z nich nabízí konkrétní body ke zlepšení. „Po dvaceti letech máme v Praze díky Plánu udržitelné mobility novou koncepci dopravní politiky pro metropoli 21. století. Díky 242 konkrétním prioritním opatřením usnadníme lidem chodit pohodlně pěšky nebo jezdit více na kole. Snížíme počet automobilů projíždějících přes centrum a celkově zlepšíme život v Praze, včetně vzduchu, který zde dýcháme,“ říká Adam Scheinherr, náměstek pražského primátora a radní pro dopravu, a dodává: „V dopravě máme mimo jiné k ovzduší v Praze velký dluh. Nová koalice ho chce konečně začít splácet a je důležité, že plán bude závazný i pro budoucí radní bez ohledu na politickou příslušnost.“
Čistší a bezpečnější doprava
Strategie se drží celosvětového trendu, kterým je snižování uhlíkové zátěže, úzce spjaté se zajištěním dostupné veřejné dopravy i přepravy zboží, zlepšování životního prostředí a zvyšování bezpečnosti v dopravě. „Mezi konkrétními opatřeními, která povedou ke snížení uhlíkové stopy, můžeme uvést například zavádění elektrobusů na vybraných linkách či výstavbu parkovišť P+R u železnice ve Středočeském kraji, tedy co nejblíže bydlišti pravidelně dojíždějících. Co se týče dostupnosti veřejné dopravy, velkým závazkem je zvýšení podílu bezbariérových stanic metra ze 72 na 95 procent,“ vypočítává Daniel Šesták, koordinátor projektu Polaď Prahu.
Plán až do roku 2030
Schválený dokument nahrazuje původní koncepci dopravní politiky z roku 1996 a je pro hlavní město závazný. „Doprava, stejně jako zbytek města, se neustále vyvíjí. V devadesátých letech se lidé po městě pohybovali jinak než dnes a počítáme s tím, že i v budoucnu se způsob cestování změní. Proto jsme připravili takovou strategii, která se změnami počítá a dbá nejen na efektivnější dopravu, ale i na kvalitu životního prostředí,“ shrnuje Marek Zděradička, ředitel Sekce infrastruktury Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.