Pražské Fashion Aréně se loni dařilo, co do návštěvnosti i tržeb se vrátila do předcovidových let
Fashion Arena Outlet Prague má za sebou další úspěšný rok. Branami štěrboholského outletového centra loni prošlo téměř tři milióny zákazníků, což bylo o 40 % více než v roce 2021. Ten byl ale ještě poznamenán vládními uzávěrami maloobchodu. Návštěvnost tak dosáhla stejných hodnot jako v rekordním předpandemickém roce 2019, a to i v tržbách z prodeje. Vzhledem k výši inflace a cenám energií, které se citelně propsaly v minulém roce do tuzemské kupní síly, považuje vedení centra tyto ukazatele za úspěšný obchodní výsledek.
Rok 2022 byl prvním pocovidovým rokem, během nějž v Česku nedocházelo k omezování retailového provozu. Na druhou stranu na odvětví zapůsobila řada nových vlivů, z nichž možná nejsilnějším byla ruská invaze na Ukrajinu a s ní spojený výpadek ruské klientely. Tu v průběhu roku nahradila řada jiných národností, což se projevilo i na složení a původu přijíždějících MICE skupin. Zatímco v předcovidových letech převažovala klientela z Ruska a Číny, aktuálně se v průběhu roku v žebříčku návštěvnosti střídají zákazníci z vícero zemí, z nichž trvalou jedničkou se stal Izrael. Nejpočetnější skupina, která do Fashion Arena Outlet Praha vloni přijela, byla z Egypta. O něco menší byly MICE skupiny ze Saudské Arábie, Indie a Dánska.
Počet nákupů provedených zahraničními návštěvníky meziročně posílil o 235 % a v roce 2023 centrum očekává 70% celkové návštěvnosti z roku 2019. Proto svou pozornost letos zaměří na zvyšování podílu klientely z Východní a Jihovýchodní Asie a soustředí se též na Jižní Ameriku a Indii.
K dosažení vytyčených cílů podnikl Fashion Arena Outlet několik investicí a inovací: novinkou roku 2022 bylo vybavení oblíbené VIP lounge velkou TV obrazovkou a zařízením pro videokonference – ta se tak stala plnohodnotnou konferenční místností. Změnily se i prodejny v centru: „Loni jsme se zaměřili na redesign a rozšíření vlajkových sportovních značek. V novém se zákazníkům představily obchody Boxer de Rue, Kilpi, Hally Hansen, Puma a adidas, jejíž obchod je největší ve východoevropském regionu. Přibyly ale i zcela nové značky jako klenotnictví Jolleo nebo obuvnictví Aldo,“ vyjmenovává Veronika Tebichová, leasingová ředitelka outletového centra Fashion Arena Prague Outlet.
V roce 2022 uspořádalo centrum oslavy patnáctého výročí svého založení, na něž přilákalo přes 50 000 zákazníků a stejný počet jich dorazil i na akci Black Friday během prvního adventního víkendu. Jednou z hlavních loňských priorit Fashion Arena Outlet Prague bylo téma enviromentální a společenské udržitelnosti. Projekt dobrovolníků z vedení centra propojený s Nadačním fondem Šatník otevřel oficiální sběrné místo pro hmotnou pomoc uprchlíkům z Ukrajiny. Tradicí jsou další sbírky hmotné pomoci pro Klub svobodných matek a štěrboholský Klokánek a Hodina země. Evropská skupina VIA Outlets, jejíž součástí je i pražské centrum, podporuje prostřednictvím strategie Beyond Sustainable standardy udržitelného rozvoje ve všech aspektech podnikání.
Pro mateřskou společnost byl loňský rok vůbec nejsilnějším v historii: oproti předcovidovému roku 2019 zaznamenala 3% nárůst tržeb z prodeje, návštěvnost center skupiny pak vzrostla dokonce o 21 %.