Praha neustává v podpoře elektromobility a udržitelných způsobů dopravy

25/03/2021
Praha neustává v podpoře elektromobility a udržitelných způsobů dopravy

Již v polovině roku 2019 schválili pražští zastupitelé Plán udržitelné mobility Prahy a okolí s výhledem do roku 2030, který mimo jiné řeší i rozvoj elektromobily, celkové zklidnění pražské dopravy a v neposlední řadě i zvýšení bezpečnosti. Strategie se též drží celosvětového trendu, kterým je snižování uhlíkové zátěže a zlepšování životního prostředí, k čemuž by mělo sloužit například zavádění elektrobusů či výstavba takzvaných P+R parkovišť na klíčových dopravních uzlech. Velkým závazkem je zároveň zvýšení podílu bezbariérových stanic metra ze 72 na 95 %. Město tak současně zvyšuje svou šanci vyhovět přísným podmínkám těch organizátorů kongresů, kteří při výběru lokace pro svou akci upřednostňují destinace dbající na udržitelný rozvoj.

V souladu s tímto plánem, který si můžete stáhnout zde, nyní Praha podniká další kroky k podpoře elektromobility, udržitelnosti dopravy a také celkové modernizace dopravních systémů.

14 nových elektrobusů pro pražskou MHD

Nákup nových elektrobusů naplňuje hned dva cíle, které si pražský magistrát v minulosti vytyčil v rámci Klimatického závazku Prahy, a to snížení emisí o pětinu do roku 2024 a nahrazení třetiny dosavadních autobusů za ty s elektrickým pohonem do roku 2030. 14 nových tichých elektrobusů v hodnotě přes 200 milionů korun s přepravní kapacitou 69 osob, dojezdem 100 km a maximální rychlostí až 80 km/h vyjede do ostrého provozu na přelomu letošního a příštího roku. Autobusy, vůbec první ve standardní dvanáctimetrové délce, budou 100% nízkopodlažní a vybavené systémem tzv. kneelingu, tedy naklápění karoserie k usnadnění výstupu a nástupu cestujících. Zcela bezemisní je i celovozová klimatizace a topení, které jsou poháněny výlučně elektricky na rozdíl od standardního naftového topení.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) plánuje v budoucnu v rámci své strategie alternativních paliv vypsat i další veřejné zakázky na nákup celkem 140 hybridních autobusů, 15 kloubových trolejbusů a 45 bateriových trolejbusů. V roce 2022 by též v DPP rádi otestovali autobus na vodíkový pohon. Více se o tomto tématu dozvíte v oficiální tiskové zprávě DPP.

Rozšíření sítě nabíjecích stanic pro elektromobily

V rámci projektu Smart Prague schválila Praha na konci února koncepci rozvoje dobíjecí infrastruktury do roku 2030. Ta se v návaznosti na již zmíněné strategie věnuje otázce podpory rozvoje veřejného dobíjení a dostatečné kapacity elektrické distribuční sítě v české metropoli pro připojení a provoz dobíjecích bodů. Cílem první fáze by mělo být vybudování 750 stanic parkovacího dobíjení do roku 2025 a jejich následné navýšení až na 4500 do roku 2030, v závislosti na skutečném počtu elektromobilů. Tak by Praha zajistila kapacitu veřejného dobíjení až pro 200 000 elektromobilů, což by aktuálně představovalo téměř třetinu všech osobních a malých dodávkových aut v metropoli. Magistrát hlavního města Prahy jde v tomto směru příkladem a již v roce 2020 sám začal pořizovat pro své příspěvkové organizace elektromobily a zajišťovat instalaci takzvaných wallboxů pro jejich nabíjení.

Současně město navazuje na loni realizovaný pilotní projekt, kdy bylo na Vinohradech instalováno 13 takzvaných „EV ready lamp“ – tedy sloupů veřejného osvětlení s integrovanou nabíjecí stanicí pro elektromobily. Na základě nově schváleného záměru by do dvou let mělo ve vybraných částech Prahy přibýt více než 400 takovýchto lamp, v dlouhodobém horizontu šesti let pak až tři až šest tisíc. Náklady na realizaci projektu by měly dosáhnout zhruba 880 milionů korun.

Přípravy na provoz autonomního metra

Výraznou modernizací by měl v následujících letech projít i systém pražského metra. S provozem autonomních souprav, tedy takových, které plně řídí umělá inteligence, se v Praze počítá především pro nově vznikající linku metra D vedoucí od pražské Písnice na Pankrác. Tady by autonomní soupravy mohly vyjet ve druhé polovině roku 2028. V provozu je možná potkáme ale už o rok dříve na stávající lince C. DPP podle nejnovějších informací plánuje do nákupu nejméně 69 autonomních jednotek investovat 25 miliard korun.

Nechte se inspirovat

Dostávejte novinky a dávku inspirace z kongresové Prahy díky našim měsíčním newsletterům. Nebo navštivte náš archiv.